18 maart 2015

SallandTrail 50 km



In november heb ik mij ingeschreven voor de SallandTrail 50 km.
Achteraf twijfelde ik of dat wel een hele goede keus was geweest. Maar ja op de inschrijfdag zelf moet je snel je keus maken want de inschrijvingen gaan snel had ik de voorgaande jaren al gemerkt.
4 jaar geleden was mijn eerste trail. De 25 km van de eerste editie van de SallandTrail. Dit zou dus mijn eerste ultraloop worden. Dat wordt dus flink trainen. In oktober de kustmarathon gelopen, 8 kilometer erbij dat moet toch mogelijk zijn. Echter in september 2014 ook de N70 trail gelopen, 28 km met weliswaar veel meer hoogtemeters, maar daar kon echt geen km meer bij.


In de voorbereiding probeer ik wekelijks een lange afstand door het bos te lopen.. Veel hoogtemeters zitten niet in deze trainingsactiviteiten en de teller qua kilometers komt in de voorbereiding niet boven de 33 km. En dan ben ik echt op.
In de week voorafgaande aan de SallandTrail slaat de twijfel toe. Uitlopen is mooi. Mijn eerder gestelde doel van een tijd onder de 5 uur is misschien wel iets te ambitieus.
Dus met een behoorlijke dosis spanning verschijn ik op 14 maart aan de start. Het is behoorlijk fris. Net te koud om aangenaam te zijn, wat de kledingkeus ingewikkeld maakt.

Om 9.45 uur klinkt het startschot. Ongeveer 200 deelnemers gaan van start. De eerste kilometers is het zoeken naar een goed tempo. Volgens mijn horloge ga ik te hard, maar gevoelsmatig heb ik na zo'n 5 km het juiste tempo te pakken. Ik besluit niet meer te kijken naar mijn kilometer tijden, maar lekker op het gevoel te gaan lopen. Je kunt toch niet veel met de informatie die je van je horloge krijgt. Na 6/7 kilometer loop ik alleen en dat blijft zo de rest van de 50 kilometer. Af en toe haal ik eens iemand in of komt iemand mij voorbij. De verzorgingsposten loop ik voorbij om niet al te veel uit mijn ritme te raken.


Het passeren van het 25 kilometer wordt naar mijn gevoel zwaar. Heb ik dan nog voldoende over om er nog 25 km aan vast te plakken.  Ik kom door in 2 uur 17. Het gaat lekker, niet teveel nadenken en ik begin aan de tweede lus van 25 km. Landschappelijk is dit stuk erg fraai. Mooie vergezichten over de Sallandse heuvelrug.  De meeste hoogtemeters zijn ook in dit deel van de route te vinden. Gelukkig gaat het niet al te steil omhoog, dus het is best te doen. Ik loop helemaal alleen in dit weidse landschap. Het is vooral een gevecht tegen mijzelf geworden. De kilometers gaan traag voorbij. Bij het marathon punt weet ik dat het ga halen. Ik merk wel dat het bijna op is. Er komen nog een paar zware kilometers, maar met de finish in zicht ben ik zelfs nog in staat om wat te versnellen. 

In 4 uur 57 kom ik binnen. Doelstelling 2 is ook behaald. Het was een prachtig evenement en super georganiseerd. Na afloop nog even wat baantjes trekken in het zwembad om de boel weer een beetje soepel te krijgen. 











Geen opmerkingen: